رزرو تالار

اگر تاکنون یک تاریخچه علمی را باز کرده باشید، بی تردید تو آن عکسی از ساختار اتم دیده اید. داخل اغلب این عکس ها، تعدادی پروتون و نوترون درون هسته حیات دارند و تعداد اضافی الکترون نیز در اطراف آن ها در حال چرخش هستند. احتمالا این را هم می دانید که لباس این ذرات دقیقا به لباس اجبار ها ی کوچک جدا گانه زدودن و این فقط تصویری است که معمولا نشان می دهند.

تا جایی که می دانیم، الکترون ها لباس مشخصی ندارند؛ گاهی متشابه ذرات نقطه ای و گاهی شبیه موج رفتار می کنند و سپرده به انرژی، شکل خود را عوض می کنند. اکنون بخاطر اولین وعده فیزیکدان ها شکل یک الکترون در یک اتم بدلی را نمایش داده اند.

تو این تکنیک از نقاط کوانتومی استعمال می شود. نقاط کوانتومی، شبه رسانا ها ی کوچک کریستالی در مقیاس نانو هستند. احتمالا داخل تک فناوری نمایش با نقاط کوانتومی مانند نمایشگر ها ی QLED شنیده اید اما از این فن شناسی فقط برای تماشا ی فیلم سینمایی انتقام جویان (Avengers) با کیفیت ارتفاع استعمال نمی شود؛ بلکه کاربرد آن بیش عریض تر است.



نقاط کوانتومی (کوانتوم دات ها)

به نقاط کوانتومی، اتم ها ی بدلی همچنین گفته می شود چرا که این ذرات می توانند الکترون ها را به دام بیندازند و به مایه ی راسته الکتریکی، حرکت آن ها را در سه بعد محدود کنند. الکترون ها ی به تله انداخته شده به گونه ای رفتار می کنند که به نظر می رسد این الکترون ها تو قید یک اتم هستند و در محل به خصوص خود فراغت دارند.

پژوهشگران می تونستند با استفاده از طیف سنج، سطوح انرژی یک خال ی کوانتومی را تعیین کنند. به این وسیله، پژوهشگران می توانند رفتار نقطه ی کوانتومی را درون اثر تغییرات اندازه و انگیزه میدان مغناطیسی مشاهده کنند.

همین مطالعه ها به تیم پژوهشی این امکان را عدالت تا بتوانند لباس تابع موج الکترون ها ی گیر انداخته شده توسط نقاط کوانتومی را در استاندارد کوچک نمدار از نانو متر، لحاظ کنند.

دانیال لاس، فیزیکدان دانشگاه باسل گفت: ما بخاطر ابتدایی بار از این روش بخاطر نشان دادن لباس حقیقی الکترون استفاده کردیم.

اما قضیه به همین جا ختم نمی شود. پژوهشگران با تنظیم کردن بازار الکتریکی توانستند اسلوب حرکت الکترون را تحول دهند و درون همین حال،  اسپین آن ها را نیز به روش زیاد دقیقی کنترل کنند.

این فقره نفوذ کردن یدکی بر پژوهش ها و فناوری های آینده خواهد گذاشت. این کار در استیناف ها ی مربوط به در هم تنیدگی کوانتومی نیز بسیار مؤثر خواهد بود؛ چرا که بخاطر درون غصه تنیده کردن الکترون ها یا هر ذره ی دیگر، لازم است تابع موج دو مورچه درون راستا ی یک صفحه ی مشترک قرار داشته باشند. توانایی کنترل تابع موج الکترون بسیار مفید خواهد حیات و استعمال های وسیع ای خواهد داشت.

در این فناوری می توان از قیمت اسپین الکترون ها داخل کیوبیت (کوچک ترین واحد مفروضات تو یک کامپیوتر کوانتومی) استعمال کرد. ولی این امر عزب داخل صورتی امکان پذیر است که بتوان اسپین را کنترل کرد.  از آنجایی که اسپین الکترون تا حدودی به لباس هندسی آن وابسته است، این روش می تواند برای کنترل اسپین همچنین استفاده شود.

پژوهش مجهز داخل دو مقاله  Physical Review Lettersو Physical Review B منتشر شده است. بیشتر بخوانید:اپل، نمایشگرهای هیبریدی با محدودیت های OLED و QD-LED می سازدساخت ماشینی با توانایی ایجاد ابرجای گزیدگی از احتمالات آیندهساخت اولین کامپیوتر کوانتومی جهان، جام مقدس اهالی سیلیکون ولیفیزیک دانان با کامپیوتر کوانتومی توانستند زمان را به قفا برگردانندکشف رازی مهم درباره ی اتم ها
  • ۹۸/۰۳/۰۶

نظرات (۱)

تشکر

http://digiasal.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی