رزرو تالار

براساس مطالعه ای جدید، قطعه ای از DNA که با کووید ۱۹ وابستگی دارد، حدود ۶۰ هزار سال پیش از نئاندرتال ها بوسیله انسان های مدرن نقل مکان شده است. دانشمندان هنوز نمی دانند که چرا این قطعه ی اختصاص از DNA خطر ابتلا به بیماری جدی براثر ویروس کرونا را افزودن می دهد. اما یافته های جدید که اخیرا به صورت آنلاین ارسال شده و هنوز داخل نامه ا ی علمی منتشر نشده است، نشان می دهد که چگونه فدایی سرنخ های مربوط به سلامتی مدرن از تاریخ باستان ریشه می گیرد. جوشوا آکی، فنی ژنتیک دانشگاه پرینستون که درون وارسی ی جدید مشارکتی نداشته است، گفت: «این اثر درون زایی که ۶۰ هزار سال پیش رخ داد، هنوز حزن موثر است.»

مطالعه نشان می دهد این قطعه از ژنوم که شامل ۶ ژن روی کروموزوم عده ۳ می شود در طول تاریخ بشر سفری گیج کننده داشته است. این واریانت درحال فراهم داخل بنگلادش مرسوم است و داخل این سرزمین ۶۳ درصد از انسان حداقل یک نسخه از آن را محموله می کنند. در سراسر آسیای جنوبی، تقریبا یک سومین از مردم این قطعه از ژنوم را بوسیله ارث برده اند. اگرچه داخل مناطق دیگر، فراوانی این قطعه ناچیز است. فقط ۸ درصد از اروپایی ها و ۴ درصد از اهالی شرق آسیا دارای این قطعه از ژنوم هستند. این قطعه تو آفریقا تقریبا وجود ندارد.

هنوز علنی نیست که چه الگوی تکاملی این توزیع را خلال ۶۰ هزار سال گذشته خلق کردن کرده است. هوگو زبرگ، ژنتیک دانی درون موسسه ی کارولینسکا در سوئد که یکی از نویسندگان تجسس ی جدید است، گفت: «این یک استفسار ۱۰ هزار دلاری است.»

یک ظن آن است که نسخه ی نئاندرتال مضر بوده و با گذشت زمان فراوانی آن کمتر شده است. همچنین مقدور است این قطعه مثلا با فراهم کردن پاسخ ایمنی زورمند دربرابر ویروس های این منطقه، سلامت مردم جنوب آسیا را بهبود بخشیده باشد. سوانته پابو، مدیر راه اندازی ی مردم شناسی تکاملی ماکس پلانک داخل آلمان گفت: «باید تاکید کرد که در این مرحله، این موضوع فقط یک حدس است.»

پژوهشگران به تازگی درحال درک این مساله هستند که چرا کووید ۱۹ برای برخی افراد خطرناک تر از دیگران است. احتمال بروز بیماری شدید درون افراد سالخورده بسیار از افراد کبیر است. مردان نسبت بوسیله زنان داخل معرض سربزرگی بالاتری قرار دارند. نابرابری مدنی همچنین اهمیت دارد. برای مثال در کشور آمریکا، احتمال ابراز بلای ناگهانی قطعی در افراد سیاه پوستی که به کووید ۱۹ مشغول می شوند، بیش از افراد سفیدپوست است که علت آن احتمالا تاحدودی ناشی از سابقه ی نژادپرستی سیستمیک داخل این کشور است. این حکم سبب شده است ارزش بیماری های مزمنی مانند دیابت درون سیاه پوستان بالاتر باشد و آن ها دارای شرایط عمر و مشاغلی باشند که امکان پذیر است آن ها را بیشتر درمعرض ویروس قرار دهد.مقاله ی مرتبط:چرا کووید۱۹ فدایی افراد را به شدت بیمار می کند؟ از DNA آن ها بپرسید

ژن ها نیز نقش دارند. ماه گذشته، پژوهشگران بیماران بسیار کسل مشغول به کووید ۱۹ داخل ایتالیا و اسپانیا را با کسانی که دچار عفونت خفیف بودند، مورد مقایسه استراحت دادند. آن ها دو مکان را تو ژنوم پیدا کردند که با مخاطره بالاتر همراه بودند. یک مکان روی کروموزوم شماره ی ۹ صبر دارد و دربرگیرنده ژن ABO می شود که تعیین کننده ی گروه خونی است. قطعه ی دیگر، قطعه ی نئاندرتالی است که روی کروموزوم شماره ی ۳ قرار دارد. اما این یافته های ژنتیکی همان طور که افراد مبتلا بوسیله ویروس کرونای بیشتری تک وارسی قرار می گیرند، به سرعت درحال به روزرسانی است.

قائم هفته ی گذشته، گروهی بین المللی از دانشمندان مجموعه ی جدیدی از داده ها را منتشر کردند که علامت می عدل خطر مرتبط با گروه های خونی در این ماخذ قابل توجه تراشیدن. مارک دالی، فنی ژنتیک دانشکده ی پزشکی هاروارد که عضوی از این گروه است، گفت: «هیئت منصفه درمورد ABO هنوز پاسخ را نمی داند.» داده های جدید ارتباط قوی رطوبت را میان بلای ناگهانی و کروموزوم شماره ی ۳ علامت می دهد. حدس ابتلا به مصیبت اکید در افرادی که دو نسخه از این واریانت را محموله می کنند، نسبت به کسانی که این نسخه را ندارند، سه برابر بیشتر است.

پژوهشگری درحال از خاک بیرون آوردن یک اسکلت نئاندرتال (۲۰۱۹)

پس از انتشار اطلاعات جدید در روز دوشنبه، طبیب زبرگ غرض گرفت که ببیند آیا قطعه قرار محزون روی کروموزوم ۳ از نئاندرتال ها واگذاری روشن کرده است.

حدود ۶۰ هزاره سال پیش، برخی از اجداد مردم های مدرن از آفریقا خارج شدند و بوسیله سوی اروپا، آسیا و استرالیا روانه شدند. این افراد با نئاندرتال ها رو به رو شدند و با آن ها برخورد نمایان کردند. وقتی DNA نئاندرتال وارد خرمن ژنی ما شد، مدت ها پس از انقراض نئاندرتال ها در اولاد های ما بسط یافت. به دید می رسد بیشتر ژن های نئاندرتال ها بخاطر آدم های مدرن مضر حیات. آن ها امکان پذیر است ازنظر سلامتی مشکلاتی داشته خواه داشتن فرزند را دشوارتر کرده باشند. درنتیجه، ژن های نئاندرتالی کمیاب پر حرارت شد و بسیاری از آن ها از خرمن ی ژنی ما ناپدید شدند.

اما ظاهرا برخی از ژن ها مزیتی تکاملی برملا کرده و کاملا متداول شدند. دکتر زبرگ، دکتر پابو و دکترجانت کلسو که او همچنین از پژوهشگران موسسه ی ماکس پلانک است، کشف کردند که یک سوم از نسوان اروپایی دارای یک گیرنده ی هورمون نئاندرتالی هستند که با افزودن باروری و سقط جنین کمتر همراه است. حکیم زبرگ می دانست ژن های دیگر نئاندرتال ها که امروزه رایج هستند، حتی بوسیله ما در مبارزه با ویروس ها دستیار می کنند.

وقتی آدم های مدرن به آسیا و اروپا بسط یافتند، ممکن است با ویروس های جدیدی رو به رو شده باشند که نئاندرتال ها قبلا دفاعی دربرابر آن ها تکامل داده بودند. ما آن ژن ها را از آن زمان حفظ کردن کرده ایم.

دکتر زبرگ به کروموزوم ۳ در شان داده ی آنلاین ژنوم نئاندرتال ها نگاه کرد. وی اخذ که نسخه ای که خطر بروز بیماری شدید کووید ۱۹ را تکثیر می دهد، همان نسخه ی موجود درون نئاندرتالی است که ۵۰ هزار سال پیش در کرواسی عمر می کرد. حکیم زبرگ گفت که با کشف این موضوع سریعا به دکتر پابو شناسایی دادم. دکتر پابو داخل کلبه ای در مناطق دورافتاده ی سوئد درحال گذراندن تعطیلات خود حیات. او روز بعد خود را رساند و آن ها شب هنگام روز کار کردند تا اینکه نتایج خود را روی جمعه به صورت آنلاین پست کردند. دکتر بابو گفت: «این غیرقابل تحمل ترین تعطیلاتی وجود که غلام تا بوسیله حال تو این کلبه داشتم.»

تونی کاپرا، متخصص ژنتیک دانشگاه وندربیلت که تو این مطالعه مشارکتی نداشته است، تخیل می کند که شاید این بخش نئاندرتالی از DNA در فاتحه با مزیتی همراه بوده باشد و شاید حتی دربرابر ویروس های دیگر نقش محافظتی داشته است. او گفت: «اما آن ۴۰ هزار سال پیش بوده و ما اینک اینجا هستیم.»

این احتمال حیات دارد که پاسخ ایمنی که علیه ویروس های باستانی کارگر بوده است، داخل شرایط کنونی دربرابر ویروس کرونای متاخر تاثیر بیش ازحدی باشد. برای افرادی که دستخوش موارد شدید کووید ۱۹ می شوند، معمولا چنین چیزی رخ می دهد، بجهت سیستم ایمنی آن ها حملات کنترل نشده ای را تدارک می بیند که درنهایت موجب ملتفت آمدن اسیب به جگر و خلق کردن التهاب می شود. دکتر پابو گفت این قطعه از DNA ممکن است تاحدودی دلیل این امر باشد که چرا ارزش مرگ و میر مردم دارای تبار بنگلادشی که بوسیله کووید ۱۹ می شوند، درون بریتانیا بالاتر است.

این سوالی بی جواب است که آیا وقتی پژوهشگران بیماران بیشتری را مورد تجسس راحتی دهند، این قطعه ی نئاندرتالی همچنان تماس زورمند خود را با کووید ۱۹ حفظ می نرم. شاید برای کشف اینکه چرا این قطعه از ژنوم در برخی مناطق متجاوز مرسوم مرطوب از مناطق دیگر شد، به معاینه همین قطعه در فسیل های باستانی انسان های مدرن حاجت باشد. به گفته ی دکتر زبرگ، سفر ۶۰ هزار ساله ی این قطعه از DNA در راه ی ما ممکن است به تشریح علت خطرناکی امروزه ی آن کمک نرم. او گفت: «تاریخچه ی تکاملی آن ممکن است سرنخ هایی در اختیار ما قرار دهد.»بیشتر بخوانید:طرفداران فیلم های ترسناک آمادگی بهتری بخاطر مواجهه با دنیاگیری ویروس کرونا دارندآیا الگوریتم می تواند حرکت های مربوط باینده دنیاگیری را پیش بینی کند؟آکنه و جوش صورت؛ انواع آن، دلایل ابداع و طرز های درمانآیا آنفولانزای خوکی دنیاگیری بعدی خواهد بود؟همه گیری ویروس کرونا درون ایران از نگاه آمار و ارقام [به روزرسانی: ۱۴ تیر ۹۹]
  • ۹۹/۰۴/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی