رزرو تالار

اعصاب محیطی بافتن هایی هستند که سیگنال های بیوالکتریک را از مغز به سایر مدخل های بدن منتقل می کنند. آسیب بوسیله اعصاب محیطی اغلب منجر به دردهای مزمن، اختلالات عصبی، فلج یا ناتوانی جسمی می شود. در پژوهشی جدید محققان هیدروژل رسانا و قابل انعطافی مخلوق اند که می تواند بخاطر ترمیم این نوع اعصاب آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که در اثر آسیب های موکد مانند صدمات شاگرد از تصادفات، اعصاب محیطی به طورکلی کمیت شوند، درمان آن ها بسیار بغرنج خواهد حیات. یکی از روش های درمانی رایج، «یگانگی عصب اتولوگ» (autologous  nerve transplantation ) معروفیت دارد که شامل برداشتن بخشی از ورید محیطی از جای دیگر بدن و یگانگی آن بوسیله انتهای رگ قطع شده است؛ اما این نوع جراحی همیشه عملکرد عصب محیطی آسیب دیده را را بازیابی نمی یواش و گاهی اوقات به چندین عمل جراحی متوالی برای درمان حاجت خواهد حیات. فداکار مواقع از وحدت ورید بدلی در ترکیب با سلول های پشتیبانی کننده همچنین استفاده می شود؛ اما بهبودی کامل اعصاب آسیب دیده اغلب مدت زیادی به طول می انجامد.

اون دانگ شن و همکارانش برای ایجاد یک راه درمانی نوک تیز و کارآمد که بتواند جایگزین مناسبی برای روش پیوند ورید اتولوگ شود، مطالعه می کردند. برای این منظور، آن ها هیدروژل های رسانا متورم شده با آب از سنخ پلیمرهای زیست سازگار را که می توانند سیگنال های بیوالکتریکی را انتقال دهند، تک معاینه راحتی دادند. پژوهشگران هیدروژل رسانای سخت؛ ولی کشش پذیر حاوی پلی آنیلین و پلی آکریل آمید تمهید کردند. این پلیمر با پیوندهای عرضی خویشتن شبکه میکرومتخلخل سه بعدی را می سازد که پس از کاشت در بافت، به سلول های عصبی اذن ورود و چسبیدن می دهد و بوسیله بازیابی بافت از دست رفته کمک می کند. آن ها مدال دادند که این طور ماده ای می تواند سیگنال های بیوالکتریک را ازطریق ورید سیاتیک آسیب دیده یک وزغ تک آزمایش، هدایت یواش.

درون دنباله پژوهشگران هیدروژل را در موش های صحرایی با آسیب عصب سیاتیک کاشتند. پس از گذشت دو هفته، اعصاب موش ها خاصیت بیوالکتریکی خویشتن را بازیافتند و راه رفتن آن ها در مقایسه با موش های علاج نشده، بهبود یافت. پژوهشگران می گویند، ازآنجاکه خصوصیات رسانای الکتریکی این مواد با تابش پرتو نزدیک بوسیله مادون سرخ که می تواند به بافت ها نفوذ کردن کند، بهبود می یابند، می قابلیت تربیت و بازیابی عصب را از این طریق بیشتر استحکام کرد.بیشتر بخوانید:چگونه افکار بی اختیار در مغز مخفی می شوند؟به دنبال شرایط قرمز درون پایتخت، تهران یک هفته تعطیل شد [محدودیت ها تسلسل شد]۱۱ ماجرای واقعی که از فیلم های هالیوودی اندوه ترسناک ترند! (بخش دوم)ابتلای سابق به انواع ویروس های کرونا ممکن است از شدت بیماری کووید ۱۹ بکاهدویروس های کشنده ای که عاری هیچگاه نشانی از صحنه ساعت زدودن شدند
  • ۹۹/۰۷/۱۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی